GRATIS KENNIS VOOR JOU
Scroll naar jouw doelgroep om de gratis kennis op te halen!
Begeleider
H/F – leeftijd
Kinderen hebben een andere belevingswereld dan volwassen en zijn zowel fysiek als mentaal, volop in ontwikkeling.
Training geven aan een team of individu is leuk en een hele uitdaging. Inspiratie en hulp daarbij kan soms heel handig zijn. Binnen deze gratis kennis krijg jij direct handvatten hoe je op een pedagogisch verantwoorde manier kunt handelen bij jouw doelgroep. Middels een praatplaat, en korte demo (vanaf september 2021 beschikbaar) van een gratis E-learning en video’s waarin we verschillende soorten spelletjes laten zien voor deze doelgroep
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider H/F-jeugd
DEMO = Spelleider
NAAR DE TEKENINGBegeleider
H/F – leeftijd
Kinderen hebben een andere belevingswereld dan volwassen en zijn zowel fysiek als mentaal, volop in ontwikkeling.
Training geven aan een team of individu is leuk en een hele uitdaging. Inspiratie en hulp daarbij kan soms heel handig zijn. Binnen deze gratis kennis krijg jij direct handvatten hoe je op een pedagogisch verantwoorde manier kunt handelen bij jouw doelgroep. Middels een praatplaat, en korte demo (vanaf september 2021 beschikbaar) van een gratis E-learning en video’s waarin we verschillende soorten spelletjes laten zien voor deze doelgroep
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider H/F-jeugd
DEMO = Spelleider
NAAR DE TEKENING
Begeleider
E/D -leeftijd
De lichaamsverhoudingen van de D-jeugd ontwikkelen zich tot een harmonisch geheel, een evenwicht tussen lengte- en breedtegroei. Het kinderlijke prestatievermogen bereikt grote hoogte en treedt vooral naar voren bij activiteiten, waarbij lichaamskracht en behendigheid een rol spelen. Goede coördinatie, waardoor ze snel kunnen leren. Het is conditioneel mogelijk om duurloopjes van ongeveer 5 minuten te houden.
Voor de ontwikkeling van de spelers in de D-jeugd is het van belang dat de spelers spelenderwijs leren.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider E/D-jeugd
Begeleider
E/D -leeftijd
De lichaamsverhoudingen van de D-jeugd ontwikkelen zich tot een harmonisch geheel, een evenwicht tussen lengte- en breedtegroei. Het kinderlijke prestatievermogen bereikt grote hoogte en treedt vooral naar voren bij activiteiten, waarbij lichaamskracht en behendigheid een rol spelen. Goede coördinatie, waardoor ze snel kunnen leren. Het is conditioneel mogelijk om duurloopjes van ongeveer 5 minuten te houden.
Voor de ontwikkeling van de spelers in de D-jeugd is het van belang dat de spelers spelenderwijs leren.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider E/D-jeugd
Begeleider
C/B -leeftijd
Voor de ontwikkeling van de spelers in de C-jeugd is het van belang dat de spelers leren met (eenvoudige)’complexere’ spel- en wedstrijdsituaties. Dit is nodig om de spelers in de wedstrijden te laten herkennen wat je in de trainingen hebt geleerd.
Probeer per speler maximaal 2 technische aanwijzingen per training te geven. Geef je er meer, dan kan de speler hier o.a. erg onzeker van worden en het plezier verliezen in het handballen.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider C/B-jeugd
Begeleider
C/B -leeftijd
Voor de ontwikkeling van de spelers in de C-jeugd is het van belang dat de spelers leren met (eenvoudige)’complexere’ spel- en wedstrijdsituaties. Dit is nodig om de spelers in de wedstrijden te laten herkennen wat je in de trainingen hebt geleerd.
Probeer per speler maximaal 2 technische aanwijzingen per training te geven. Geef je er meer, dan kan de speler hier o.a. erg onzeker van worden en het plezier verliezen in het handballen.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider C/B-jeugd
Begeleider A -leeftijd
Trainen en coachen van de A-jeugd is een uitdaging op verschillende vlakken. Je hebt onder andere te maken met de leeftijdskenmerken van deze groep, de handbalopleiding die ze in de jaren hiervoor hebben genoten en daarmee de automatismen, de situatie binnen de vereniging en het verschil in ambitieniveau binnen de groep. Al deze uitdagingen maken het trainen en coachen van de A-jeugd onvoorspelbaar en leuk.
Corrigeer/differentieer op het niveau van de spelers.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider A-jeugd
Begeleider A -leeftijd
Trainen en coachen van de A-jeugd is een uitdaging op verschillende vlakken. Je hebt onder andere te maken met de leeftijdskenmerken van deze groep, de handbalopleiding die ze in de jaren hiervoor hebben genoten en daarmee de automatismen, de situatie binnen de vereniging en het verschil in ambitieniveau binnen de groep. Al deze uitdagingen maken het trainen en coachen van de A-jeugd onvoorspelbaar en leuk.
Corrigeer/differentieer op het niveau van de spelers.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider A-jeugd
Begeleider senioren
Sporten in teamverband is populair in Nederland. Wekelijks beleven miljoenen mensen vol passie de wedstrijden van hun favoriete club. Samen sporten verbroedert onbekenden, verbindt families, overstijgt generaties en passioneert jong en oud. Ongeacht geloofsovertuiging, afkomt of status. Sport is voor velen de belangrijkste bijzaak in het leven.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider senioren
Begeleider senioren
Sporten in teamverband is populair in Nederland. Wekelijks beleven miljoenen mensen vol passie de wedstrijden van hun favoriete club. Samen sporten verbroedert onbekenden, verbindt families, overstijgt generaties en passioneert jong en oud. Ongeacht geloofsovertuiging, afkomt of status. Sport is voor velen de belangrijkste bijzaak in het leven.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider senioren
Coachende begeleider
Als coach willen we de angst afnemen van de sporter en het zelfvertrouwen laten toenemen. Als sporters minder angst hebben ervaren ze meer plezier.
De coach vertelt in tactisch perspectief altijd hoe te spelen, maar laat de spelers steeds meer beslissen. Dit zal leiden tot een grotere commitment van spelers, maar ook tot een betere ontwikkeling van spelers op het gebied van keuzes maken.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: De coach
Coachende begeleider
Als coach willen we de angst afnemen van de sporter en het zelfvertrouwen laten toenemen. Als sporters minder angst hebben ervaren ze meer plezier.
De coach vertelt in tactisch perspectief altijd hoe te spelen, maar laat de spelers steeds meer beslissen. Dit zal leiden tot een grotere commitment van spelers, maar ook tot een betere ontwikkeling van spelers op het gebied van keuzes maken.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: De coach
Begeleider keepers
De doelverdediger is een bijzondere speler omdat hij /zij de laatste verdediger, eerste aanvaller, een individu en een teamspeler is met een belangrijke positie.
De keeper moet zich onmiddellijk inzetten om de bal te bemachtigen in of buiten het doelgebied of om als kort aanspeelpunt te fungeren voor de balbezitter. Daarna moet de keeper zich meteen oriënteren op spelers die vragen om de bal en zich concentreren op een lange pass.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider jeugdkeepers
Begeleider keepers
De doelverdediger is een bijzondere speler omdat hij /zij de laatste verdediger, eerste aanvaller, een individu en een teamspeler is met een belangrijke positie.
De keeper moet zich onmiddellijk inzetten om de bal te bemachtigen in of buiten het doelgebied of om als kort aanspeelpunt te fungeren voor de balbezitter. Daarna moet de keeper zich meteen oriënteren op spelers die vragen om de bal en zich concentreren op een lange pass.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider jeugdkeepers
Begeleider rolstoel
Dat handbal leuk is weten we allemaal. Maar handbal is ook bijzonder geschikt voor mensen met een fysieke handicap, die graag in teamverband willen sporten! Het Rolstoelhandbal neemt een behoorlijke vlucht, mede door het openstellen voor iedereen met of zonder handicap.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider rolstoelhandbal
Wil je ook binnen je vereniging een Rolstoelhandbal opstarten of de mogelijkheden bekijken, we ondersteunen je er graag bij. Klik hier voor meer informatie.
Begeleider rolstoel
Dat handbal leuk is weten we allemaal. Maar handbal is ook bijzonder geschikt voor mensen met een fysieke handicap, die graag in teamverband willen sporten! Het Rolstoelhandbal neemt een behoorlijke vlucht, mede door het openstellen voor iedereen met of zonder handicap.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider rolstoelhandbal
Wil je ook binnen je vereniging een Rolstoelhandbal opstarten of de mogelijkheden bekijken, we ondersteunen je er graag bij. Klik hier voor meer informatie.
Beach begeleider
Als coach willen we de angst afnemen van de sporter en het zelfvertrouwen laten toenemen. Als sporters minder angst hebben ervaren ze meer plezier.
De coach vertelt in tactisch perspectief altijd hoe te spelen, maar laat de spelers steeds meer beslissen. Dit zal leiden tot een grotere commitment van spelers, maar ook tot een betere ontwikkeling van spelers op het gebied van keuzes maken.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider beach handbal
Beach begeleider
Als coach willen we de angst afnemen van de sporter en het zelfvertrouwen laten toenemen. Als sporters minder angst hebben ervaren ze meer plezier.
De coach vertelt in tactisch perspectief altijd hoe te spelen, maar laat de spelers steeds meer beslissen. Dit zal leiden tot een grotere commitment van spelers, maar ook tot een betere ontwikkeling van spelers op het gebied van keuzes maken.
Duur: 10 minuten
Kennis: Pedagogische handvatten
Doelgroep: Begeleider beach handbal